Emma

Rijpe vrouwen, afgeschreven?

Je bent de veertig voorbij. De rimpels doen hun intrede (of worden wat dieper), je haarlijn gaat achteruit, je huid zakt wat weg. Geen kat die daaraan twijfelt. Alleen: voor mannen lijkt ouder worden, als het van de tv-zenders afhangt, minder erg. Kijken we in de Zevende Dag dan zoveel liever naar het gezicht van Alain Coninckx dan naar dat van Annemie Peeters?Dat het zogezegde zwakke geslacht haar plaats heeft veroverd in de – voordien exclusief mannelijke – mediawereld is wel duidelijk. Enkele voorbeelden? Mieke Berendsen: netmanager bij één voor ze doorgroeide naar een andere topfunctie bij de VRT. Lene Kemps: al jaren hoofdredacteur, gezicht en drijvende kracht van het magazine Feeling. Geen Goedele zonder Goedele Liekens, geen Ab Fab zonder Joanna Lumley en geen Ruby zonder Mrs. Wax.

Vrouwen staan dus hun mannetje in de competitieve machowereld van de media. Maar zijn deze voorbeelden, stuk voor stuk de veertig voorbij, geen uitzonderingen op de regel? En vooral: is er op het scherm nog toekomst na de grote vier? Of is de vrouwelijke veertigplusser hetzelfde lot beschoren als Ingeborg (afgevoerd bij VTM), Gerty Christoffels (idem), Martine Prenen (idem bij VRT), en de weliswaar fictieve Myra Renard in de dramaserie ‘Emma’? Hoe geloofwaardig is deze verhaallijn eigenlijk?

‘Emma’ heeft niet de pretentie om het probleem op te lossen. Maar de verdienste van de serie is dat het onderwerp in de kijker wordt gezet. Het is nog altijd een taboe, en producers van zenders zullen ongemakkelijk op hun stoel schuifelen als ze weer eens een reden moeten bedenken om een vrouwelijke 40-plusser aan de kant te zetten. Alleen de openbare omroep had de ‘ballen’ om een vrouwelijk thema bespreekbaar te maken. Uiteindelijk is dat ook de opdracht van de VRT: gelijke kansen creëren voor iedereen. EEN VOORBEELD.